به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) بهنام عطایی اظهار کرد : اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان مستلزم انجام سه شرط است که در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور به تصویب رسیده است
نخستین شرط این بود که گمرک عملیات غیرمرزی از صفر مرزی به پسکرانه های آن انتقال یابد تا از تاخیر در تردد از مرز و تراکم کامیون در محوطه و زمان خروج کاسته شود که با وجود تایید مدیران گمرک استان و کشور در زمان تصویب آن متاسفانه این شرط تاکنون محقق نشده است .
شرط بعدی هم تملک اراضی و انتقال سند اراضی به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و سومین شرط هم ایجاد حریم حفاظتی یا امنیتی مرز بود
بهنام عطائی اضافه کرد: تاکنون گمرک اقدامی برای خارج کردن عملیات غیر مرزی در مرز باشماق نکرده است ، در حالیکه تحقق این مورد در راستای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق ضروری است
وی از دیگر موارد و شروط لازم برای اجرای این طرح مهم در استان را تملک اراضی خواند و افزود: تملک اراضی در باشماق به ۲ بخش تقسیم می شود؛ بخش نخست آن شامل اراضی است که اسناد آن به نام استانداری کردستان بوده و باید به سازمان راهداری انتقال داده شود و بخش دوم اراضی بوده که لازم است از مالکین خریداری شود.
رئیس اداره ترانزیت و حمل ونقل بین المللی استان کردستان ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ از طریق اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مستندات لازم به کمیسیون مستندات ریاست جمهوری به منظور انتقال این اسناد انجام شده است.
عطائی با اشاره به اینکه چندین مرتبه این مستندات به استان برای انجام اصلاحات برگشت زده شد، بیان کرد: آخرین اصلاحات انجام شده مربوط به اسفند سال ۱۴۰۰ است که از این تاریخ تاکنون پاسخی از طریق کمیسیون مستندات ریاست جمهوری مبنی بر تایید یا رد آن به استان داده نشده است
بخش دیگری از تملک اراضی در مرز باشماق مریوان به توسعه مرز و اضافه شدن ۲۵ هکتار دیگر به آن بر می گردد که این مهم از طریق شورای ساماندهی مرزی استان مصوب و مرحوم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی هم مجوز آنرا صادر کرد ، دادستان مرکز استان هم ناظر بر عملیات اجرایی مجوز صادره شد و این اقدام از اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شد و اکنون برای اجرای آن و تملک این میزان اراضی نیاز به تامین اعتبار از سوی استان است .
رئیس اداره ترانزیت و حمل ونقل بین المللی استان کردستان بیان کرد: اقدامات کارشناسی مربوط به تملک ۲۵ هکتار زمین انجام شده به مراجع ذی ربط استانی ابلاغ شده است.
به گفته عطایی براساس هفتادمین جلسه شورای عالی اداری و دستورالعمل ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرز های زمینی کشور و بیست و ششمین جلسه شورای ساماندهی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای تملک اراضی مرز باشماق نمی تواند اعتباری اختصاص دهد و این تکلیف برعهده استان گذاشته شده است
وی ایجاد حریم حفاظتی یا امنیتی مرز را از دیگر شروط اجرایی کردن طرح ساماندهی مرز باشماق خواند و اضافه کرد: اجرای این شرط و تامین اعتبار آن هم برعهده استان است .
رئیس اداره ترانزیت و حمل ونقل بین المللی استان کردستان با بیان اینکه این طرح هم اکنون ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: در حال حاضر پیمانکار آن اعلام کرده به دلیل افزایش قیمت ها با قیمت چند سال گذشته نمی تواند کار کند.
عطائی اظهار امیدواری کرد با اجرای شروط مذکور و تامین اعتبار مورد نیاز برای تملک ، شاهد تکمیل و اجرای این طرح باشیم .
وی افزود: در حال حاضر هم مشاور اجرای فاز ۲ این طرح انتخاب شده و قرار است نقشه برداری آن انجام و برای انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشته شود
رئیس اداره ترانزیت و حمل ونقل بین المللی استان در پایان خاطر نشان کرد : برای تکمیل هر ۲ فاز طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان در شرایط کنونی به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تامین خواهد شد.